Správna výslovnosť hlásky R
Pre video kliknite na: https://youtu.be/HyiSBxtd3ZA
Správna výslovnosť hlásky R
- s jazykom za hornými rezákmi (ako keď vyslovujeme T alebo D)
- jazyk vibruje, kmitá- hláska R je dvojkmitná, Ŕ štvorkmitná (napr. v slove vŕba)
- pozor, niekedy deti počujú vibráciu, ale spravia ju na nesprávnom mieste, napr. v hrdle alebo perami - toto je chybná výslovnosť
- je potrebné, aby bol jazykový sval dostatočne silný a pružný, preto je niekedy potrebné začať oromotorickými cvičeniami; ako pri iných svaloch v našom tele môže trvať niekoľko týždňov, kým sa jazykový sval spevní
- existuje mechanická a substitučná metóda na vyvodenie hlásky R
- mechanická metóda znamená, že dieťa vyslovuje jemne hlásku T alebo D a pomocou logovibrátora / špachtle / prsta pod jazykom docielime kmitanie jazyka
- substitučná metóda znamená, že dieťa nahrádza (substituuje) hlásku R v slabikách a slovách hláskou D - ide o jemné, tiché D, nie výrazné (napr. tdpaslík, ddahý, pdincezná...)
- väčšinou je potrebné, aby si slová s hláskou D nacvičil najprv rodič, aby to vedel správne predviesť dieťaťu :)
- dieťa najprv opakuje slová po rodičovi (rodič poskytuje správny vzor), po niekoľkých dňoch cvičenia hovorí slová samo dieťa (rodič sa len pýta "Čo je to?")
- keď dieťa dokáže dobre vyslovovať slová, je vhodné začať tvoriť jednoduché vety, v ktorých sa dané slovo vyskytuje, napr. Ddak je zelený. Tdičko je biele. Pdincezná má šaty. ...
- cvičenie môže prebiehať formou hry, napr. rozstriháte kartičky a vozíte ich autom, pričom si vždy pomenujete, aký obrázok nakladáte / vyberáte z "tajného vrecúška" obrázky a pomenovávate ich / malý zajko skáče a na ktorý obrázok stupí, ten musí pomenovať...
- nie je potrebné cvičiť dlho, stačí niekoľko minút denne
- dôležitá je pravidelnosť -každý deň chvílku
Mechanická metóda na vyvodenie hlásky R
- pri hláske R jazyk kmitá, vibruje - ak jazykový sval nie je dostatočne silný, môžeme toto kmitanie vytvoriť pomocou špachtle, prsta alebo logopedického rotavibrátora...
- dieťa pri mechanickej metóde môže lepšie pochopiť, ako má jazyk kmitať a vyvodený zvuk motivuje k ďalšej terapii
- dieťa vyslovuje tdn tdn tdn, špachtľou zatlačíme na spodnú plochu jazyka a rýchlo ju vytiahneme, pri správnom postavení jazyka sa tdn zmení na tŕn
- dieťa vyslovuje tdá / tdé / tdý / tdó / tdú a ukazovákom "valcuje" pod jazykom (pohyb smerom von z úst)
- logopéd pridrží bradu dieťaťa a logopedickou špachtľou zatrasie pod jazykom, pričom dieťa vyslovuje jemné ttttt, ddddd
- logopéd priloží logopedický rotavibrátor dieťaťu pod bradu, dieťa vyslovuje ttttt, ddddd, pričom sa ozve zvuk tŕŕŕŕ, dŕŕŕŕ
Fúkacia metóda na vyvodenie hlásky R
- jazyk zdvihneme za horné zuby
- tvar jazyka je široký ako placka (nie len špička)
- veľký čeľustný uhol = otvorené veľké ústa
- ak sa ústa zatvárajú, môžeme medzi zadné zuby zasunúť prst, ceruzku, cereáliu...
- akoby fúkame a vydávame zvuk ako predĺžené T
- motivácia: fúkanie do pierka, do motýlika, do papierového panáčika...
Substitučná metóda na vyvodenie hlásky R
- hlásku R nahrádzame tichým jemným D, ktoré sa tvorí na rovnakom artikulačnom mieste
- začíname slovami, ktoré sa začínajú na TR (TD) a DR (DD) - napríklad trpaslík, drak... - pretože keď rýchlo po sebe vyslovíme hlásky t+d alebo d+d, napodobníme tým vibráciu, ktorá nastáva pri výslovnosti R

Ďalej trénujeme hlásku R substitučnou metódou v slabikách TDÁ, TDÉ, TDÝ, TDÓ, TDÚ. Nasledujú slová, ktoré sa začínajú na tr, napríklad slová tričko (tdičko) a trenky (tdenky) si môžete precvičiť pri vyfarbovaní tejto omaľovávanky https://sk.pinterest.com/pin/752171575239298918/?nic_v1=1alLPuAEye1Fuk%2FGxSa%2B8vRZdmniWAAsCkrqvBtkypZa05DkoDJ%2Ba6hEWiT1GRWZLn
S obrázkovými kartičkami sa môžete hrať rôzne hry - vyfarbovať obrázky, strihať ich, voziť v autíčku... A najmä veľa veľa obrázky pomenovávať ;)
Alebo si môžete zahrať hru DOBBLE: na každej karte sú 4 obrázky - kto prvý nájde rovnaký obrázok na dvoch vyložených kartách?
Nácviku správnej výslovnosti hlásky R sa venuje aj publikácia Rapoceme spolu https://ulozto.sk/file/hhi62kYaF/rapoceme-spolu-rar .
Keď deti zvládajú substitučnú metódu na úrovni slova, môžeme vyskúšať použiť ju vo vetách, básničkách, príbehoch...
Básničku o hddinovi, pdinceznej a ddakovi si môžete pozrieť aj tu: https://youtu.be/gdQcIetEDwQ a básničku o kdátkozdakom kdtkovi tu: https://youtu.be/67vP94vdCh4 . Básničku o tdpaslíkoch nájdete tu: https://youtu.be/Buv6O_81c_E .


